Pygmalioneffekten i klassrummet

En förälders uppfattning av ett barn har stor betydelsen men så har också en lärares. Lärarens falska negativa eller positiva uppfattning av ett barn skapar ett beteende som i slutändan får uppfattningen att gå i uppfyllelse.

Jag läser i Pedagogiska magasinet om en undersökning som jag själv brukar hänvisa till och som jag fortfarande tycker är högaktuell och värd att berätta igen.

Bild1Det var två forskare, Rosentahl och Jacobson som valde att göra en undersökning där de mätta ett antal barn genom ett intelligens-och färdighetstest. De meddelade lärarna vilka elever som var ”spurtare” som skulle klara sig bättre än sina mindre framstående kamrater de närmaste åtta månaderna. Observationer visade att ”spurtarna” fick signifikant mer uppmärksamhet från lärarna än de andra barnen. Lärarna var mer entusiastiska, mer hjälpsamma, mer tålmodiga och mer toleranta mot dessa elever. ”Icke spurtarna” behandlades mer negativt. När försöket var slut efter åtta månader hade spurtarna signifikant bättre resultat på intelligens-och färdighetstestet än de andra.

Problemet var att de som hade delats upp som ”spurtarna” och ”icke-spurtarna” var slumpmässigt uppdelade. Forskarna hade alltså gett falsk information till lärarna. De som vid första testet hade högre resultat fanns i både ”spurtarna” och ”Icke-spurtarna” och likadant med det som hade lägre resultat.

Lärarens höga eller låga förväntningar resulterade i tydligt olika behandlingar av eleverna. De skapade barnets goda eller dåliga skolprestationer. Lärarens förväntningar besannades – en självuppfyllande profetia. Det här är skrämmande men skapar också många möjligheter. Läraren kan genom sin medvetenhet reglera sin konkreta pedagogik så att pygmalioneffekten inte blir till fördel för vissa och till nackdel för andra.

Jag vill att vi även tänker på att det här gäller oss föräldrar. De förväntningar vi har på barnet är lätt att de blir självuppfyllande. Vi gillar ju att ha rätt och söker ständigt bevis för att vi har just rätt. Om vi tänker att vi har ett trotsigt barn kommer vi att hitta tillräckligt med bevis på att vi har ett trotsigt barn.

#blogg100

Advertisements

One thought on “Pygmalioneffekten i klassrummet

  1. Ping: En förbannad mamma får ett oväntat svar | Maria Kleins blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s